Blokada Konta Google Ads – Co zrobić i czego unikać

Bezpieczeństwo konta Google Ads (a tym samym całego e-biznesu) to dla mnie sprawa absolutnie priorytetowa. Dzisiaj spróbuję Cię zachęcić do myślenia o tym w podobny sposób.

Czego Google bardzo nie lubi?

Moim zdaniem można to podsumować jednym słowem:
niedbałość lub kombinowanie

Najczęściej sprowadza się to do:

  • zagmatwanej oferty lub ukrywania ostatecznych kosztów produktu
  • niespójności między tym, co prezentowane w sklepie, a informacjami zawartymi w pliku produktów
  • niespójności danych firmy
  • braku danych kontaktowych firmy na stronie sklepu
  • braku regulaminów i innych wymaganych informacji
  • błędnie działających linków na stronie np. baner główny prowadzący do strony 404
  • innych rażących błędów na stronie
  • promowania zakazanych lub podrabianych produktów
  • obiecywania nierealnych rezultatów
  • zakładania wielu kont Google Ads dla tej samej firmy bez wyraźnej przyczyny

Wszystko to może prowadzić do blokady konta reklamowego.
Będzie to pierwsze poważne ostrzeżenie ze strony Google.

Trzy stopnie ostrzeżeń w Google Ads

Najczęściej pierwsza blokada konta reklamowego jest po prostu ostrzeżeniem, które należy potraktować bardzo poważnie i znaleźć rozwiązanie, aby Google cofnęło nałożone ograniczenia.

Każdy przypadek blokady jest indywidualny, więc jeśli nie wiesz, jak rozwiązać dany problem, sugeruję zapytać kolegów i koleżanki z branży np. w mojej społeczności Google Ads dla e-commerce.

Najgorsze, co można zrobić w takiej sytuacji, to założyć nowe konto reklamowe i przenieść tam swoje działania.

W takim przypadku najprawdopodobniej dojdzie do kolejnej, znacznie poważniejszej blokady.

I tutaj uwaga:
Może to nastąpić zarówno za tydzień, jak i za rok.

Google wykrywa tego typu działania w bardzo różnych odstępach czasowych.

Wówczas konto reklamowe przejdzie na znacznie poważniejszy drugi stopień zagrożenia.
Najczęściej w panelu pojawia się komunikat o zawieszeniu konta za: „oszukiwanie systemów”.

W takiej sytuacji konieczne będzie udowodnienie, że prowadzone działania nie miały na celu omijania regulaminów ani wprowadzania klientów w błąd.

Najlepszym rozwiązaniem jest szczera komunikacja z supportem Google. Należy dokładnie opisać, jakie czynności były podejmowane i wykazać, że miały na celu naprawę błędów, a nie dalsze pogłębianie problemu.

Jeśli tego nie zrobisz, może dojść do ostatecznej blokady, czyli trzeciego stopnia.

Odmowa współpracy reklamowej

W najczarniejszym scenariuszu Google odmawia dalszej współpracy z reklamodawcą.

Dzieje się tak najczęściej, gdy zamiast rozwiązywać problem (przy pierwszej i drugiej blokadzie konta), podejmuje się działania dokładnie odwrotne, czyli dalej kombinuje. Przykładowo, nie wyjaśnia się, dlaczego dane w sklepie różnią się od tych podanych w Merchant Center, lub zakłada kolejne konta reklamowe.

Google korzysta z wielu sygnałów przy ocenie wiarygodności danego biznesu.
Dlatego powyższe scenariusze nie zawsze będą wyglądać tak samo.

Z mojego doświadczenia w branży, a szczególnie z wieloletniej pomocy na oficjalnym forum Google Ads, mogę powiedzieć jedno. Sytuacje, w których Google ostatecznie odmawia dalszej współpracy reklamowej, są raczej rzadkie.

Niestety, są też niesłychanie trudne do naprawy.

Osobiście nie słyszałem, aby ktoś skutecznie wyszedł z takiego problemu.
Dlatego bardzo mocno zachęcam, aby traktować nawet najmniejsze ostrzeżenia poważnie.

Przede wszystkim nie działaj pochopnie.
Jeśli pojawił się problem, przeanalizuj go dokładnie, zapytaj koleżanki i kolegów z branży i dopiero wtedy wyjaśnij sytuację z supportem Google.

Nigdy nie sprzedawaj starych kont Google Ads

W ostatnim czasie coraz częściej otrzymuję zapytania o stare konta Google Ads.
To nic innego jak czarny rynek kont reklamowych. Można za nie otrzymać nawet kilka tysięcy złotych.

Jeśli sprzedasz swoje stare konto, zostanie ono wykorzystane w dwóch celach:

  1. Jako zamiennik konta, które wcześniej zostało zbanowane.
  2. Do łamania zasad Google Ads, co prędzej czy później doprowadzi do jego zbanowania.

Google doskonale wie, kto był pierwotnym właścicielem konta.

W rezultacie Twoje obecne konta prawie na pewno zostaną zbanowane, co może skutkować blokadą wszystkich przyszłych kont reklamowych (zgodnie z zasadą odmowy współpracy).

Łatwe pieniądze, jak to często bywa, zwykle przynoszą więcej szkody niż korzyści.

Wskazówka Na Koniec: Dla Agencji i Freelancerów

Jeśli potencjalny klient miał w przeszłości wielokrotnie zawieszane konto, masz poważne wątpliwości co do samego sklepu i oferowanych produktów lub dostrzegasz inne podejrzane aspekty, to być może nie warto podejmować takiej współpracy.

Zgodnie z regulaminem Google Ads, może dojść do zawieszenia innych kont powiązanych z danym kontem menedżera, które zostało zablokowane:

„Konta powiązane z zawieszonym kontem (na przykład korzystające z tego samego adresu e-mail lub formy płatności albo powiązane z tym samym kontem menedżera) też mogą zostać zawieszone.”

Na przestrzeni lat zdarzały się takie nieprzyjemne sytuacje w branży (zarówno w Polsce, jak i za granicą), dlatego warto traktować ten temat poważnie.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *