Kampanie Performance Max oparte wyłącznie na feedzie produktów (Feed Only) często są jedną z bardzo dobrych opcji dla sklepów internetowych.
Umożliwiają zachowanie kontroli poprzez osobne zarządzanie kampaniami w sieci wyszukiwania i kampaniami brandowymi, jednocześnie korzystając z zaawansowanego algorytmu reklamy dla kampanii zakupowych.
Niestety, nawet w takim modelu kampania PMax może wyświetlać reklamy poza wyszukiwarką.
Czasami częściej, niż byśmy tego chcieli.
Jak sprawdzić, czy Performance Max wydaje budżet na YouTube lub Display?
Zanim przejdę do rozwiązań, warto zadać sobie pytanie:
Dlaczego w ogóle zwracać uwagę na miejsca emisji reklam wybierane przez Performance Max?
Dla uproszczenia podam jeden główny powód: dokładność pomiaru wydatków.
Jest to szczególnie istotne w przypadku taktyki Feed Only, której celem powinno być skupienie się na kampaniach zakupowych i maksymalizacja sprzedaży. W takiej sytuacji ważne jest, aby dokładnie wiedzieć, czy Twoje budżety reklamowe trafiają właśnie tam.
Ostatnią rzeczą, jaką chciałbyś odkryć po kilku miesiącach, to fakt, że większość budżetu została przeznaczona na reklamy w sieci reklamowej (Display) lub na YouTube, zwłaszcza jeśli nie było to wcześniej uzgodnione z klientem.
Znamy przyczynę, przejdźmy do dostępnych rozwiązań.
Trzy sposoby na wykrycie, gdzie trafia budżet kampanii Feed Only PMax
1. Sprawdź konwersje po wyświetleniu angażującym
Nawet w kampaniach Feed Only PMax system może automatycznie tworzyć zasoby wideo i wyświetlać reklamy na YouTube. Nawet jeśli sami nie dodaliśmy żadnych grafik lub klipów.
Z moich testów wynika, że taka sytuacja najczęściej ma miejsce w przypadku kampanii, które nie generują wystarczającej liczby konwersji lub ogólnie mają niską skuteczność. Po kilku tygodniach system decyduje się na wygenerowanie zasobów i emisję reklam poza standardowymi miejscami dla reklam zakupowych. Zazwyczaj ma to miejsce w ciągu 2-3 tygodni od uruchomienia kampanii, szczególnie na rynkach anglojęzycznych.
Jeśli po tym czasie zauważysz znaczący wzrost liczby konwersji, może to być sygnał ostrzegawczy.
Czas sprawdzić konwersje typu Engaged View.
W Google Ads przejdź do:
Segment -> Konwersje -> Typ zdarzenia reklamowego i szukaj Wyświetlenia angażujące.

W niektórych przypadkach możesz odkryć, że więcej niż połowa (a czasem nawet 90%) konwersji pochodzi z wyświetleń angażujących. Oznacza to, że kampania zaczęła wydawać duże budżety poza reklamami zakupowymi, zazwyczaj w Display lub na YouTube.
2. Sprawdź metrykę Interakcje
Zgodnie z oficjalną dokumentacją:
„Zaangażowanie ma miejsce, gdy klient wejdzie w interakcję z reklamą (np. obejrzy reklamę wideo przez co najmniej 10 sekund)”.
Tutaj sytuacja jest prosta:
Jeśli widzisz Interakcje (Engagements), oznacza to, że PMax wydaje budżet poza reklamami zakupowymi.

Im więcej Interakcji, tym większe wydatki w innych kanałach.
3. Porównaj koszty na poziomie kampanii i grup produktów
To metoda, którą osobiście lubię najbardziej, ponieważ w jasny sposób pokazuje, ile budżetu jest wydawane poza zakupami.
Jak to zrobić:
Porównaj koszty na poziomie kampanii z kosztami na poziomie grup produktów (Listing Groups). Różnica to kwota przeznaczona na Display lub YouTube.
Najważniejsza zasada:
Koszt kampanii PMax nigdy nie będzie niższy niż koszt grup produktów. Zwykle koszt kampanii jest wyższy, co oznacza, że część budżetu została rozdzielona na inne kanały.
Podsumowanie
Z mojej praktyki wynika, że monitorowanie miejsc, gdzie trafia Twój budżet, jest bardzo ważne w przypadku kampanii Feed Only PMax. Zwłaszcza na rynkach anglojęzycznych, gdyż właśnie tam system najczęściej automatycznie tworzy dodatkowe zasoby (stan na początek roku 2025).
Dzięki regularnej analizie konwersji po wyświetleniu angażującym, interakcji oraz porównaniu kosztów na różnych poziomach, możesz utrzymać większą kontrolę nad wydatkami i skutecznością kampanii.
Pamiętaj, że dokładność pomiaru to podstawa w efektywnym zarządzaniu budżetem reklamowym.
Szukasz darmowego wsparcia i pomocy w zakresie Google Ads?
Dołącz do mojej społeczności:
- Kliknij tutaj:
https://www.facebook.com/groups/zaawansowane.google.ads - Zaloguj się na Facebooku
- Wypełnij krótkie pytania w formularzu zgłoszeniowym